Homemade Granola

Homemade Granola

Ze zeggen niet voor niets dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is maar als ik zie wat er in de granola uit de supermarkt zit.. Veel suikers, e-nummers en nog veel meer ongezonde voedingsstoffen..

Zelf ontbijt granen maken is dan ook absoluut niet moeilijk, je maakt zo een grote pot vol voor de hele week, als je er dan zelf nog vers fruit bijvoegt heb je de beste start die er bestaat!

  • 200 gram dadels
  • 100 gram havermout
  • 100 gram walnoten
  • 2 El. Honing
  • 100 gram ongezouten notenmix
  • Zaden(Optioneel)(bijv. Lijnzaad, sesamzaad etc.)
  • Kokos snippers(Optioneel)
  • Cranberry’s(Optioneel)
  • Gedroogd fruit(Optioneel)
  • Mooie weckpot om het in te bewaren!

  1. Verwarm de oven op 170 graden.
  2. Bekleed een bakplaat met bakpapier.
  3. Ontpit de dadels en snij ze in dunne reepjes.
  4. Hak de walnoten en de ongezouten notenmix fijn, niet al te klein dan mis je de bite in je granola.
  5. Meng alle ingrediënten samen in een kom en hussel het door elkaar.
  6. Voeg de 2 eetl. honing toe en meng dit door je granola mengsel heen.
  7. Verspreid je mix over de beklede bakplaat.
  8. Bak dit ongeveer 30 tot 40 minuten af in de oven, schep het mengsel na ongeveer een kwartier eventjes om zodat het allemaal gelijkmatig bruint.
  9. Haal je granola uit de oven en laat afkoelen.
  10. Wanneer het afgekoeld is kun je het gedroogde fruit toevoegen.
  11. Nu overgieten in je weckpot!

En klaar is jou eigen gemaakte Granola! Easy-Peasy!

  1. Voeg de granola toe aan je yoghurt of kwark!
  2. Voeg heerlijk vers fruit voor een nog grotere boost zoals; Aardbeien, blauwe bessen, frambozen, banaan, kiwi etc.
  3. Wist je dat je verse fruit ook in kunt vriezen? Haal het de avond van te voren uit de vriezer en laat het ontdooien in de koelkast! Handig als het fruit in de aanbieding is bij de groenteboer bijv.